+45 42 67 90 11 mail@seo-esbjerg.dk

Hvordan opbygger i gode ankertekster til din off-site SEO (linkbuilding-) strategi.

Naturlig fordeling af ankertekst

Før i tiden var fordeling af ankertekst ikke vigtigt, men i dag, hvor man har Penguin, er det blevet MEGET vigtigt at sørge for, at ankertekst-profilen for indgående links ser naturlig ud.

Når vi taler om ankertekst, taler vi om den egentlige tekst i det link, der linker til dit websted.
Der er flere måder, du kan linke til dit websted på:

  • Nøjagtig ankertekst – Det nøjagtige søgeord du gerne vil ranke på
  • Delvis Match – En variation på det det søgeord, du gerne vil ranke på eller en “Longtail” udgave.
  • Brand – Navnet på dit brand (såsom “seo-esbjerg.dk”) der ikke har et kommercielt formål
  • Nøgent/URL – Bare den nøgne URL såsom https://brand-design.dk
  • Generiske – Ankre, der ikke betyder noget, såsom “her” eller “websted”
  • Tomme / billede – Bare et link fra et billede uden tekst

Du kan bruge alle disse, men for at få en neutral ankertekstprofil og for at undgå overoptimering

Du kan bruge alle disse, men for at få en neutral ankertekstprofil og for at undgå overoptimering, er det bedst at bruge mange variationer af anker tekster såsom brand, URL, billede og generiske.
Problemet er, at folk STADIG hænger sig i, at bruge det specifikke søgeord som ankertekst i alt for stor en grad, selvom de ved, at de bør bygge naturlige links.

I virkeligheden bør du bygge rigtig mange naturlige links

I virkeligheden bør du bygge rigtig mange naturlige links. Jeg mener så mange, at når du byger et enkelt anker med nøjagtig tekst, er det en meget, meget lille procentdel af hele link-samlingen.
Hvis du ser på hvilket som helst stort websted (såsom Facebook eller Walmart eller lignende), så vil de fleste af deres links være simple URL links eller brand links. 99% til 1%.

Sådan tjekker du dine nuværende backlinks

En nem måde at se, hvordan ankertekstprofilen ser ud på dit websted, er at bruge ahrefs.com. Indtast dit websted, og gå derefter til Inbound Links>Anchors.

Nu skulle du have en liste at tage udgangspunkt i. Se på den procentvise andel af dine ankertekster. Har du mange ankre, der matcher specifikke søgeord? En fornuftig andel af naturlige ankertekster?
Sørg for at være forsigtig, hvis du målretter en masse forskellige søgeord, når du bygger links.
Hvis du gør det, undgår du overoptimering og dermed at blive ramt af penalties!

Konklusion

Ankertekst er blevet vigtigere med årene, og er meget vigtig i dag. Vi anbefaler, at du bygger en stor del naturlige ankertekst links, så du undgår overoptimering.

Læs mere om SEO lige her.

%d bloggers like this: