+45 42 67 90 11 mail@seo-esbjerg.dk

Google opdaterer deres søgealgoritme således at sider der er ”mobilvenlige” dukker op i søgeresultaterne

Google opdaterer deres søgealgoritme således at sider der er ”mobilvenlige” dukker op i søgeresultaterne før sider der ikke er mobilvenlige. Mange har derfor haft travlt med at få opdateret deres hjemmeside sådan at de ikke ville mærke noget til denne ændring i algoritmen.

Der har været meget snak om hvor stor påvirkning denne ændring ville få og mange webdesign bureauer har brugt denne opdatering til at øge omsætningen ved at fortælle kunderne at de helt kan blive fjernet fra søgeresultaterne.

Forsvinder din side fra søgeresultaterne?

Som Google officielt har meldt ud, så påvirker denne ændring kun søgeresultaterne på mobile enheder. Hvis mængden af trafik til din hjemmeside hovedsageligt kommer fra Computere og Tablets, så vil du sikkert ikke mærke de store ændringer selvom din side ikke er mobilvenlig. En anden faktor er at Google ikke bare kan fjerne alle sider der ikke er mobilvenlige.

Forestil dig f.eks. at der er et meget begrænset antal sider der matcher en bestemt søgning. Tror du så at Google vil filtrere nogle sider væk? Selvfølgelig vil de ikke det! Deres formål er jo netop at hjælpe dig med at finde det du søger efter, ellers skifter du jo bare over på en anden søgetjeneste.

Hvorfor du alligevel skal overveje at få en mobilvenlig side

Med ovenstående i mente er det stadig en rigtig god idé at få en mobilvenlig hjemmeside for langt de fleste virksomheder. Her er de vigtigste argumenter for hvorfor det kan betale sig:

  • Mængden af trafik fra mobile enheder er stadigt stigende og selvom du muligvis stadig har en overvægt at trafik fra computere så vil det på sigt være mobile enheder der kommer til at stå for størstedelen af trafikken.
  • En mobilvenlig hjemmeside kan hjælpe med at skaffe flere kunder ved f.eks. at markere telefonnummeret på din side således at kunden kan ringe til dig ved blot at trykke på nummeret på hjemmesiden.
  • Antallet af besøgende der skifter væk fra din side med det samme vil falde hvilket giver Google en billede af at kunderne finder hvad de leder efter = du får en bedre placering i søgeresultaterne.
  • Du kan stjæle kunder fra dine konkurrenter hvis de ikke har en mobilside.
  • Dine konkurrenter kan stjæle kunder fra dig hvis du ikke har en mobilside

Hvordan ved du om din side er mobilvenlig?

Heldigvis kan du få hjælp af Google for at finde ud af om din side er mobilvenlig. Du kan bruge deres online værktøj til at tjekke om din side er mobilvenlig ifølge deres retningslinjer:

https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?hl=da

%d bloggers like this: